پلات و لمینت

لمینت کردن یکی از سریع ‌ترین و ساده ‌ترین روش‌های محافظت از محصول چاپ شده می باشد . در لمینت با چسبیدن لایه‌ بسیار نازک و شفاف پلاستیکی بر یک یا دو طرف یک کار چاپی ، از آن در برابر رطوبت و سایر آسیب‌های محیطی ، محافظت شده و محصول چاپ شده ‌‌ی نهایی در برابر آب و پارگی مقاوم می گردد . به علاوه لمینت ، میزان شدت رنگ‌ ها و تضاد رنگی در تصاویر چاپ شده را بهبود می‌بخشد .تصاویر چاپ شده با رنگ‌های درخشان ، بیانگر کیفیت بالاتری هستند. لمینیت مانع از چروکیدگی ، لک‌ شدن ، آفتاب خوردگی ، سیاه شدگی ، پریدگی رنگ و یا چربی ، اثر انگشت و سایر آسیب‌های موجود در محیط ، بر محصول چاپ شده می‌شود.
به عبارت دیگر ، لمینت بخشی از عملیات مربوط به بعد از چاپ است که طی آن صفحه چاپ شده را برای رسیدن به اهداف خاصی توسط ورق های پلاستیکی می پوشانند . این اهداف به شرح زیر است
۱- محافظت از مرکب بر روی سطح چاپ شده در برابر سایش و عوامل دیگر
۲- افزایش ضخامت سطح چاپ شده برای استحکام بیشتر و جلوگیری از جمع شدن و لوله شدن سطح
۳- براق کردن سطح و ایجاد شفافیت در رنگ یا مات کردن آن در برابر انعکاس نور یا ایجاد جلوه های هنری
تخته شاسی

تخته شاسی دارای کیفیت مناسب برای درج تصویر روی خود داردتخته شاسی در منازل و نهادهای تبلیغاتی و درج عکسها و... کاربرد فراوان دارد. جنس تخته شاسی نیز متفاوت بوده و می تواند فیبر ، تخته سه لا، ام دی اف و... باشد. نوع ام دی اف جهت برش نیازمند ماتر دستی است. با تخته شاسی می توان عکس را با ابعاد دلخواه به نمایش گذاشت. کیفت تخته شاسی مناسب بوده و دارای دوام و استحکام لازم است. تخته شاسی را می توان براحتی نصب نمود و محدودیتی جهت رنگ و چاپ ندارد.

انواع تخته شاسی

از انواع روشهای چاپ تخته شاسی ، چاپ لاستر ، سیلک و چاپ متالیک را می توان نام برد. یکی از پر کاربردترین استفاده های تخته شاسی درج عکس ها می باشد . با درج عکس بروی تخته شاسی می شود خاطرات خانواده و یک گروه را با داشتن تصویری خاص یا تصویری مشترک حفظ نمود. این تصاویر را می توان در منزل یا محل کار جهت زیباسازی محیط به کار برد. قبلا جهت این امر از قاب عکس استفاده می شد که دیگر کمتر استفاده می شود و از تخته شاسی جهت این امر امروزه استفاده میشود.

چاپ عکس روی تخته شاسی ام دی اف یکی از مناسب ترین متریال ها برای چاپ عکس محسوب میشود. کیفیت بدست آمده روی این متریال بسیار مناسب است. چاپ عکس بروی تخته شاسی تنها مورد استفاده تخته شاسی نیست ، بلکه امروزه جهت تصاویر تبلیغاتی نیز از آن استفاده فراوانی میشود.

ابعاد تصویر چاپی در چاپ بروی تخته شاسی بسیار مهم است زیرا تصویر کوچک را مستقیما بر روی تخته شاسی چاپ میکنند ولی در مورد تصویر بزرگ ابتدا آن را روی کاغذ مخصوص چاپ کرده و با استفاده از چسب مخصوص تصویر چاپی را روی تخته شاسی درج می نمایند. نوع چسب مصرفی جهت این امر بسیار مهم است که چسب های آلمانی و آمریکایی از با کیفیت ترین نوع محسوب میشوند.

 

 پلات تخته شاسی